Dat viel toch wel even tegen. Ik had zelf misschien wel verwacht dat ze niet echt iets gezien zouden hebben dat tot zorgen zou baren tijdens de observatie van Thijmen op de psz. Ze had tijdens het telefonisch gesprek natuurlijk wel al gehad over het regionaal diagnostiekteam, maar nu zo tijdens het gesprek echt even Thijmen bespreken is toch anders. Ze heeft wel opnieuw aangegeven dat ze zich op gebied van cognitie zich niet echt zorgen maakt, alhoewel hij waarschijnlijk wel uitschieters heeft en punten waar hij echt in achter blijft, maar dat zou verder onderzocht kunnen worden als daar aanleiding voor is. Wel is er dus gedragsmatig veel opgevallen en ze loopt zelf echt richting een stoornis binnen het autistisch spectrum te zinspelen.
Volgens haar is het erg belangrijk zo snel mogelijk het diagnostiekteam in te schakelen om zo snel mogelijk duidelijkheid te hebben.
Wat eigenlijk vooral tegenviel was toen we het over de schoolkeuze voor Thijmen hadden. Zij geeft de voorkeur voor de montessorrieschool omdat zij toch meer individueel onderwijs kunnen aanbieden dan een klassikale school zoals de rkschool. Dat komt wel overeen met onze gevoelens, maar wat tegenviel was dat ze meteen ook aangaf dat ze er niet zeker van is dat Thijmen het op een gewone school zou kunnen redden. Zij heeft het ook al gehad over een MKD (medisch kleuterdagverblijf en een cluster4school. Deze zijn allebei voor kinderen met gedragsproblemen. Maar naar mijn idee, vooral de cluster4 school, voor kinderen met hele ernstige gedragsproblemen zoals kinderen zonder gewetensontwikkeling enzo. En zo erg is het echt niet met Thijmen. Met extra structuur kan hij het naar mijn idee echt wel een heel eind redden op school. Als we er maar goed bovenop zitten. En volgens mij leert hij juist op zo'n school hoe hij zich moet misdragen omdat hij het voorbeeld van de andere kinderen gaat volgen.
Ik hoop toch echt dat het advies van het diagnostiek team niet in deze richting zal gaan. Ik weet ook niet of ik dat zou kunnen accepteren.
En dan hebben we nog ons andere special-needs-kindje Gerben. Met hem moest ik gisteren bij de logopedie zijn om te kijken hoe hij zich in de afgelopen maanden zich heeft ontwikkelt op taalgebied. Nu maakte ik mij daar niet zo'n zorgen om, omdat hij een enorm taalbegrip lijkt te hebben en ook de productie zich langzaamaan begint te ontwikkelen. Echter vond de logopediste dat het verschil tussen productie en begrip heel groot is. Het is niet eens zozeer dat hij wat betreft productie heel erg achter lijkt te lopen, maar wel dat het verschil te groot dreigt te worden. Dus nu gaat dat mannetje voorlopig even wekelijks logopedie krijgen om de productie te proberen te "kick-starten".
De agenda met de kinderen wordt zo steeds voller. En dan komt nog het vervelendste de auto is alweer kapot. Dus ik kan niet een snaar al die afspraken met de auto. En het is lang niet allemaal om de hoek.
Het kan nog wel even een paar weken duren voordat de auto gemaakt is.
En zo vermaken we ons voorlopig nog wel. Nee je kan niet zeggen dat ons leven saai is. Wanneer komt de tijd dat we verder vooruit kunnen gaan kijken dan de komende week?
0 reacties:
Een reactie posten